Jak przygotować się do teleporady? Kilka prostych wskazówek

Teleporada to szybki i wygodny sposób kontaktu z lekarzem. Nie każda wizyta musi odbywać się w gabinecie lekarskim, dzięki czemu pacjenci mogą korzystać z takiej konsultacji. Ponadto taka forma porady to zmniejszenie kolejek w przychodniach, a co za tym idzie brak ryzyka zachorowania na infekcje, z którymi pacjenci przychodzą do specjalisty. Jak powinniśmy prawidłowo przygotować się do teleporady, aby rozmowa przebiegła bez stresu i dlaczego ta forma kontaktu z lekarzem staje się tak popularna?

W jakich sytuacjach można odbyć teleporadę?

Teleporada to bardzo często wybierany przez pacjentów sposób kontaktu z lekarzem. Wizyta ta może zostać wyznaczona od poniedziałku do piątku w godzinach, w jakich przyjmowani są pacjenci. Telefoniczny kontakt ze specjalistą możliwy jest w określonych przypadkach tj.:

  • konieczność przepisania leków w celu kontynuacji leczenia (e-recepta),
  • zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
  • wystawienie e-zwolnienia w przypadku choroby, jeżeli oczywiście pacjent nie musi być badany.
  •  podejrzenie ryzyka zachorowania na Covid–19,
  • wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia pacjenta,
  • teleporada dotyczy również dzieci do 6 roku życia, które nie muszą być badane fizycznie przez lekarza. Taka sytuacja często ma miejsce, gdy jest to wizyta kontrolna i lekarz zadecyduje, że ma się odbyć w formie konsultacji telefonicznej.

Podczas rozmowy telefonicznej pacjent, może otrzymać również e-skierowanie do innego specjalisty. Ponadto ta forma kontaktu podejmowana jest także w celu przekazania pacjentowi pewnych zaleceń co do przyjmowania leków lub trybu życia.

Teleporady dotyczą nie tylko kontaktu z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej. Często pacjenci kontaktują się w taki sposób ze specjalistami od konkretnych chorób. Często takie rozmowy nie są długie, a więc lekarz może w ten sposób przyjąć większą ilość pacjentów. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że zasady dotyczące przygotowania do teleporady w Jeleniej Górze oferowanej przez specjalistów z Przychodni Zabobrze i określenie sytuacji, w jakich taka wizyta może się odbyć, są takie same, jak w przypadku porady u lekarza rodzinnego.

Czy przychodnia może odmówić teleporady?

Pomimo, że porada lekarska przez telefon jest komfortowa nie tylko dla pacjenta, ale też lekarza nie we wszystkich przypadkach przychodnia zgadza się na taki kontakt. Dzieje się tak w momencie, kiedy pacjent zgłasza się z objawami wymagającymi przeprowadzenia badania fizycznego przez lekarza oraz wykonaniu innych badań, które możliwe są tylko w przychodni np. EKG. 

Jeśli więc otrzymamy zalecenie, aby przyjść osobiście do poradni, nie wolno podważać tej decyzji, gdyż może to wpłynąć na nasze zdrowie lub życie w przyszłości.

telefon

Jak przygotować się do teleporady?

Dzięki wizycie w formie teleporady nie musimy osobiście iść do przychodni. Na przebieg takie rozmowy wpływa w dużej mierze przygotowanie pacjenta. Dokładne słuchanie specjalisty i zadanie wszystkich niezbędnych pytań to niezwykle ważna kwestia wpływająca również na efekty leczenia.

Jeśli zostanie wyznaczony termin konsultacji, należy pamiętać, jak prawidłowo się do niej przygotować:

  • rozmowa powinna być przeprowadzana w pomieszczeniu, gdzie jest cicho, ponieważ wtedy zarówno pacjent, jak i lekarz będą mogli skupić się na rozmowie,
  • jeżeli pacjent posiada dokumentację, która będzie potrzebna podczas wizyty, koniecznie należy ją wcześniej przygotować,
  • teleporada nie może odbywać się w czasie, kiedy jesteśmy na zewnątrz, w sklepie lub innym miejscu, które wpłynie na jakość porady,
  • podczas kontaktu telefonicznego, trzeba dobrze słuchać lekarza i jego zaleceń,
  • należy też przygotować kartkę i długopis, aby zapisać ważne informacje przekazane przez specjalistę.

Pacjent ma obowiązek przekazać lekarzowi dokładne informacje o swoim stanie zdrowia, żeby ten mógł wdrożyć odpowiednio dobrane leczenie. Ukrywanie czegokolwiek przed lekarzem, może mieć to poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Niekiedy zdarza się, że lekarz pomimo odbytej teleporady będzie chciał zobaczyć pacjenta osobiście. Dzieje się tak najczęściej, gdy specjalistę zaniepokoją pewne objawy zgłaszane przez chorego. Wtedy trzeba bezzwłocznie lub na wyznaczoną godzinę udać się do przychodni w celu przeprowadzania szczegółowego badania.