Wszystko o depresji sezonowej

Jak wskazują najnowsze badania węgierskich naukowców z Uniwersytetu Semmelweisa w Budapeszcie – aż 76% osób skarży się na obniżenie nastroju, zmęczenie oraz stany depresyjne w okresie zimowym. Zjawisko to, nazywane z angielskiego SAD (Seasonal Affective Disorder), towarzyszy większości społeczeństwa i znaczenie wpływa na nasz komfort życiowy. Wspólnie z pracownikami poradni psychologicznej w Legionowie postaramy się odpowiedzieć, jak można radzić sobie z depresją sezonową.

Czym jest SAD?

Sezonowe zaburzenie afektywne zaczyna się przeważnie w okolicach października bądź listopada i trwa do marca albo kwietnia. W lekkich przypadkach czas ten może okazać się krótszy, a podany wcześniej przedział czasowy dotyczy osób szczególnie podatnych na stany depresyjne.

Depresja sezonowa jest naturalnie związana ze zmniejszonym dostępem do światła słonecznego oraz obniżeniem temperatury. W wyniku tych zmian dochodzi do zaburzenia neuroprzekaźników w obrębie ośrodkowego układu nerwowego, skutkiem czego są m.in. towarzyszące uczucie lęku, smutku i obniżona aktywność.

Skutki depresji sezonowej

Często osoby cierpiące z powodu tego zaburzenia nie zdają sobie do końca sprawy, z czego wynika dziwny stan, który im towarzyszy. Najczęstszym objawem jest nieuzasadniony lęk oraz poczucie smutku, które przekłada się na nadmierną wrażliwość. Równie często pojawiają się problemy z koncentracją oraz pamięcią, a także wykonywaniem codziennych czynności. SAD w skrajnych przypadkach może wykluczyć jednostkę z życia społecznego i doprowadzić do myśli samobójczych.

Psychoterapia - E. Adamczyk Legionowo i Tarchomin

Depresja sezonowa przypada w Polsce na okres zimowy.

Brak dostępu do światła powoduje w naszym ciele niedobór witaminy D, co przekłada się dodatkowo na uczucie ciągłego zmęczenia i wzmożonej senności – te czynniki pogłębiają stany depresyjne. Jak wskazują badania, u osób dotkniętych SAD na czas zimy zmienia się dieta. Złe samopoczucie zachęca nas do spożywania większej ilości węglowodanów, przez co wiele osób przybiera na wadze w okresie zimowym. Ciężko jednak stwierdzić czy zwiększony apetyt ma bezpośredni związek z depresją sezonową.

Skąd wzięła się depresja sezonowa?

Podejrzewa się, że pojawienie się tego zaburzenia związane jest przyczynami ewolucyjnymi – w przeszłości ludzie żyli zgodnie z cyklem pór roku, a obniżona aktywność w sezonie jesienno-zimowym była naturalna.

Sposoby leczenia

Z depresją sezonową można radzić sobie na wiele sposobów – najczęściej wybieraną metodą jest psychoterapia, która pozwala na lepsze zrozumienie problemu i pogodzenie się z nim. Jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana profesjonalną konsultacją z psychoterapeutą, zachęcamy do kontaktu z http://anna-rekel.pl.

Psychoterapia może być wspierana innymi metodami – fototerapia to tzw. leczenie światłem. Pacjent poddawany jest kąpielom słonecznym, które przyczyniają się do poprawy samopoczucia i redukcji odczuwanego zmęczenia. W skrajnych przypadkach stosuje się również specjalne leki o działaniu antydepresyjnym. W tym celu zaleca się przyjmowanie odpowiednich dawek bupropionu.